Vragen die ons vaak worden gesteld

Ik ben gescheiden. Nu moet het huis op naam van mijn ex komen, hoe doe ik dit?

Door middel van een notariële akte (van verdeling) kunnen we ervoor zorgen dat het huis op naam van je ex-partner wordt gesteld, onder de voorwaarden en bedingen die jullie (bijvoorbeeld via het echtscheidingsconvenant) zijn overeengekomen. Mochten jullie ook nog samen een hypotheek hebben, dan moet jij door de bank uit de hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen. Dit ontslag regel je zelf, je hypotheekadviseur of wij. Sluit je ex-partner een geheel nieuwe hypotheek, dan is het ontslag niet nodig.

Ik heb mijn huis verkocht zonder makelaar. En nu?

Wij kunnen een koopovereenkomst opmaken, waarin alle afspraken tussen jou en de koper zijn vastgelegd, zoals de koopsom, de datum van overdracht, maar ook of de koper een waarborgsom moet storten of een financieringsvoorbehoud wil. De koopovereenkomst wordt op ons kantoor besproken en getekend. Als er een hypotheek op je woonhuis rust, lichten wij de bank in en vragen om een aflosnota. Met medewerking van de bank halen wij na de overdracht de hypotheek bij het kadaster door. Een week voor de overdracht ontvang je van ons een concept-akte van levering, waarin de koopovereenkomst wordt uitgewerkt en het huis in eigendom wordt overgedragen aan de koper. Ook ontvang je de nota van afrekening, waarin deze aflosnota is opgenomen. Wij zorgen ervoor dat het geld bij de bank terechtkomt en lossen de hypotheek namens jou af.

Overigens: als je het huis “kosten koper” verkoopt, kiest de koper een notaris. Overleg dus vooraf. Overleg ook wie de koopovereenkomst betaalt.

Ik heb een huis gekocht via een makelaar. En nu?

De makelaar zal de getekende koopovereenkomst naar ons kantoor toesturen, als je ons kantoor als notaris opgeeft. Wij nemen dan contact met jou en de verkoper op, stellen vragen bij onduidelijkheden en controleren of alle gegevens compleet zijn. Als je een hypotheek afsluit, moet je ons ook bij de bank als notaris opgeven. De bank stuurt daarna de gegevens toe die nodig zijn om een hypotheekakte op te maken. Een week voor de overdracht ontvang je concepten van de akte van levering en hypotheek. Ook ontvang je de nota. Als je ook eigen geld moet inbrengen, dan moet dit geld bij het tekenen van de akten (de dag dat je de sleutel van het huis krijgt) op ons rekeningnummer zijn bijgeschreven. De gelden die uit de hypotheek komen, vragen wij voor je op. Het is gebruikelijk dat de kosten van een eventuele hypotheekadviseur, taxateur of makelaar via ons kantoor worden voldaan. We nemen ze op in jouw nota van afrekening en zorgen dat deze worden overgemaakt.

Wat kost een akte van …… ?

Door contact met ons op te nemen, via de mail of telefoon kunnen we je hier snel duidelijkheid in verschaffen. Een offerte ontvang je schriftelijk van ons. In principe kun je voor iedere dienst eerst een offerte aanvragen. Soms is het lastig voor ons om een offerte op te stellen, omdat met name akten die op familierecht (zoals testament, huwelijksvoorwaarden) betrekking hebben, maatwerk zijn en we niet altijd kunnen inschatten hoeveel werk we er aan zullen hebben. Aan de hand van een bespreking bij ons op kantoor kunnen we dat wel. Deze bespreking is in veel gevallen vrijblijvend. Gaat het om een kort gesprek en hoeven we niets op te maken, dan is het gratis. Geven we je een uitgebreid advies, dan is het mogelijk dat we er iets voor in rekening brengen. Maken we iets voor je op, zullen we hiervan de kosten in rekening brengen. Uiteraard informeren we je vooraf hoe hoog deze kosten zijn.

Wat gebeurt er met ons kind als we allebei komen te overlijden?

In een testament kun je een voogd aanwijzen. In eerste instantie zal dat je partner zijn, maar bij zijn of haar overlijden kun je ook een broer of zus aanwijzen of een vriend. Net wat je wilt. Bij jouw overlijden zal de rechter bepalen of diegene ook de voogd zal worden. In de meeste gevallen zal de rechter jouw wens volgen.

Ik wil graag een testament opmaken. Kan ik dit ook voor mijn partner regelen?

Nee, dit kan niet. Een testament is persoonlijk, een ieder maakt zijn eigen testament. Ook als jullie allebei hetzelfde willen regelen. Je partner moet hier dus zelf om verzoeken en ook zijn eigen testament tekenen.

Ik wil mijn testament herroepen. Hoe doe ik dit?

Dit doe je eenvoudig door een nieuw testament op te maken, waarin je nieuwe wensen vastlegt of alleen het vorige testament herroept. Je moet dit via een notariële akte regelen. Via een inschrijving bij het Centraal Testamentenregister maken wij kenbaar dat je een testament hebt opgemaakt. De inhoud blijft geheim. Zo is na je overlijden zichtbaar wat je laatste testament is en kan dit worden opgevraagd bij de desbetreffende notaris.

Een van mijn ouders is overleden en de bank vraagt om een verklaring van erfrecht. Wat is dit?

Een verklaring van erfrecht is een verklaring van de notaris waarin staat wie er is overleden en wie de erfgenamen zijn. Ook blijkt uit de verklaring wie er bevoegd is om de nalatenschap van de overledene af te wikkelen.

Zit jouw antwoord er niet tussen?

Dan zit er niets anders op ons even een e-mail te sturen met daarin aangegeven waar je naar op zoek bent. Bellen kan natuurlijk ook, wij zijn je graag van dienst. 0224 -748 118